مجموعه توليدي صنعتي پادينه يكي از شركتهاي زيرمجموعه گروه صنعتي فومن شيمي است كه با سرمايه گذاري مهندس سيدعباس موسوي رهپيما و مديريت فرزند ارشد ايشان مهندس سپند موسوي رهپيما در اسفندماه 1373 به مساحت 10 هزار مترمربع و زيربناي 6 هزار و 500 متر در شهرك صنعتي رشت به بهرهبرداري رسيد.

اين واحد صنعتي در حال حاضر با بهره گيري از ماشين آلات تمام اتوماتيك توليد شيراسپري با ظرفيت بيش از 300 ميليون عدد شيراسپري به عنوان نماينده شركت كاستر ايتاليا در حال فعاليت است و تمامي قطعات به منظور حصول ضريب اطمينان بالا در هر مرحله از توليد با بهره گيري از دستگاههاي الكترونيكي تمام اتوماتيك به صورت 100 درصد مورد آزمايش قرار ميگيرند. شركت پادينه به عنوان دارنده گواهينامه ISO 9002  و رعايت استانداردهاي فدراسيون اسپري اروپا در صنع شير اسپري با در اختيار داشتن كادر مجرب، متخصص و آموزش ديده در كارخانجات كاستر ايتاليا، قادر به تأمين نياز تمام صنايع شير اسپري در داخل كشور بوده و آماده ارائه انواع شير اسپري، پمپ اسپري و ملزومات مربوطه به صنايع مختلف آرايشي، بهداشتي، خانگي، خودرويي و دارويي است. رييس سازمان صنعت، معدن و تجارت گيلان نيز چندي پيش شركت توليدي صنعتي پادينه را يكي از واحدهاي صنعتي موفق گيلان اعلام كرد و اين واحد صنعتي را ظرفيت بسيار مطلوبي براي استان و كشور دانست.

فرهاد دلقپوش، ظرفيت صنعتي شركت پادينه را يكي از مولفه هاي تاثيرگذار در اشتغال زايي استان برشمرد و تاكيد كرد: مسئولین بايد رويكرد مناسبي در ارتباط با توسعه صنعتي چنين واحدهاي داشته باشند تا به صورت عملي اهداف شعار جهش توليد « تحقق يابد. وي تحولات صنعتي را در رشد اقتصادي استان و كشور موثر خواند و از حمايتهاي قطعي دولت در پرداخت تسهیلات به اينگونه واحدها خبر داد.

تاريخچه بسياري از واحدهاي صنعتي، نشان ميدهد كه اين واحدها براي شكوفايي در طول ساليان متمادي راه هاي پرپيچ و خمي را طي كرده اند و بسيار ظالمانه مي آيد كه امروز نفس اين واحدها در سايه سنگين تحريمها و ركود اقتصادي به شمار بيفتد و بشود آنچه كه نبايد بشود.

شركت توليدي صنعتي پادينه كه زيرمجموعه گروه موفق فومن شيمي است هر چند كه در روزگار شكوفايي به سر ميبرد اما ناگفته پيداست كه براي حفظ خطوط توليد و سر پا ماندن صنعت خود، با مشكلات بيشماري دست و پنجه نرم مي‌كند.  دشواريهاي توليد صبح يك روز باراني در اوايل شهريور ماه امسال، به ديدار مديران اين شركت رفتيم و مهمان يك فنجان چاي با رايحه مهمان نوازي آنان شديم.  مديريت شركت توليدي صنعتي پادينه در اين نشست صميمي ابتدا از دشواريهاي توليد در ايام كرونا سخن گفت و اظهار كرد: با وجود مشكلات برنامه ريزي هاي توليد همچنان دنبال ميشد و تمام كاركنان اين مجموعه تا آخرين ساعات پاياني سال 98  براي توليد تلاش كردند.

وي افزود: در راستاي وظيفه اجتماعي و رسالت سازمان با وجود تمام مشقتها و با شروع همه گيري كرونا خط توليد محصول ضدعفوني‌كننده سپر در كارخانه فومن شيمي بهداشت در عرض يك هفته راه اندازي شد.

پيام سلطاني با بيان اينكه فعاليتها در سال جديد از دوم فروردين ماه آغاز شده است گفت: تمام کارگران شركت پادينه از آغاز كرونا به طور سه شيفت كار كردند و اين در حالي بود كه به دليل پيشگيري از شيوع كرونا، امكان سرو غذا در محل كار وجود نداشت و كارگر ناچار بود در طول 16 ساعت فعاليت روزانه خود، گرسنگي و ضعفهاي ناشي از آن را تحمل كند. قائم مقام مديرعامل شركت توليدي صنعتي پادينه همچنين از معطلي سه ماهه مواد اوليه در گمركات خبر داد و خاطرنشان كرد: نامه نگاري ها نيز در اين رابطه جوابگو نبوده و پر واضح است كه با ادامه چنين روندي، بيشتر از يك ماه نميتوانيم به امر توليد بپردازيم.

سلطاني مصرف بازار داخلي را 250 ميليون عدد اعلام كرد و گفت: شركت پادينه داراي ظرفيت صادرات است اما در حال حاضر با مشكالت فراواني دست و پنجه نرم مي‌كند.  وي واردات بي رويه انواع شير اسپري از كشورهاي چين، تركيه و اتحاديه اروپا را يكي از مشكالت و موانع توليد خواند و يادآور شد: اين محصول با روشهاي مختلف وارد ايران ميشود و ظرفيت و سهم بازار توليد داخلي را مختل مي‌كند.

پروسه پیچیده خرید مواد اولیه

اين مسئول، با توجه به تحريم ها عليه ايران و شرايط دشوار اقتصادي گفت: شرايط خريد و انتقال مواد اوليه بسيار دشوار شده و از آنجايي كه توليد محصول با كيفيت نيازمند مواد اوليه با كيفيت و استاندارد است، ناچار به تامين اين مواد از خارج از كشور هستيم. مدير شركت توليدي صنعتي پادينه افزود: علاوه بر مشكلات خريد كه برخي از تأمين‌ كنندگان خارجي، به دليل مشكلات تحريم، حاضر به ادامه همكاري با ما نيستند، ناچاريم به شكلهاي قانوني پيچيده تري براي تأمين بسياري از اين مواد، اقدام كنيم.

سلطاني، تأمين ارز اين محصولات و انتقال وجه براي واردات مواد اوليه را مشكل ديگر شركت پادينه اعلام و خاطرنشان كرد: اين مهم به شدت منابع مالي شركت را درگير و زمان كار را طولانیتر از حد معمول كرده است.  وي با توجه به مشكلات پيش آمده در كشور در امر تخصيص كد ارز از سوي بانك مركزي گفت: بسياري از مواد اوليه وارداتي در داخل گمرك براي ادامه فعاليت و انجام توليد در گروه صنعتي فومن شيمي حياتي بوده و برخي از اين اقلام داراي تاريخ انقضاي مشخص و محدودي هستند كه توقف اين كالا در گمرك كل مجموعه را با خطر متوقف شدن خطوط مواجه كرده است.

مديرعامل شركت توليدي صنعتي پادينه افزود : پيگيريهاي الزام در اين رابطه با نامه نگاريهاي فراوان انجام شد و سازمان صنعت گيلان نيز حمايتهاي قابل توجهي در اين زمينه صورت داد كه اين مهم انگيزه تالش در توليد را افزايش داده است.

لزوم اعمال جديتها بر جلوگيري از واردات

مديريت شركت توليدي صنعتي پادينه همچنين بر لزوم اعمال جديت ها بر جلوگيري از واردات تأكيد كرد و بيان داشت: ظرفيت توليد شركت پادينه بيشتر از نياز كشور است و كيفيتي همتراز با استانداردهاي اروپايي دارد و محصولات وارداتي از لحاظ كيفي، هيچگونه برتري نسبت به محصول توليدي شركت ايراني پادينه ندارند. سلطاني بار ديگر شرايط فعاليت را با توجه به شرايط اقتصادي كشور، نوسانات نرخ ارز، تحريمهاي ظالمانه و تامين مواد اوليه بسيار دشوار دانست و گفت: كسب حاشيه سود با توجه به رقباي چيني و تركيه بسيار دشوار خواهد بود. وي افزود: انتظار ميرود مسئولین مرتبط با حمايت از صنعت و توليد داخلي، علاوه بر كمك به حفظ ظرفيتهاي توليدي واحدهاي صنعتي از نيروهاي انساني شاغل در بخشهاي توليدي نيز حمايت به عمل آورند تا شرايط بهتر شود و توليد افزايش يابد. اين مسئول همچنين پيرامون دريافت تسهيلات و حمايتهاي مالي مربوط از سوي بانك‌هاي مرتبط اعلام كرد: با توجه به اعتبار و خوشنامي مجموعه گروه فومن شيمي در صنعت و از آنجا كه توليد و رونق صنعت دغدغه اصلي و 50 ساله بنيانگذار اين شركت بوده، اعتبار مناسبي نزد بانك‌ها و بنگاههاي مالي دارا هر چند تاكيد اصلي اين بنيانگذار همواره بر استفاده از سرمايه شخصي جهت توسعه مجموعه صنعتي خود بوده است.

مديرشركت توليدي صنعتي پادينه كه قريب به 22 سال در اين شركت فعاليت مي‌كند اضافه كرد: بالغ بر 85 نفر به صورت مستقيم در اين شركت مشغول به كار هستند و مسلم است كه اختلال در امر توليد به نوبه خود بر وضعيت روحي و معيشتي كاركنان تاثير ميگذارد.

افزايش ظرفيت توليد

سلطاني گفت: اين شركت كه ابتدا با هدف رفع نياز ملزومات بسته بندي شركت فومن شيمي راه اندازي شد داراي دو خط توليد با ظرفيت 60 ميليون عدد در سال بود اما به مرور زمان و با توجه به افزايش ظرفيت، نياز بازار و توسعه محصولات فومن شيمي، نياز به افزايش ظرفيت توليد در شركت پادينه نيز قوت گرفت. اين مسئول همچنين از مهندس سپند موسوي رهپيما فرزند ارشد مهندس سيدعباس موسويرهپيما به عنوان مدير ارشد و حامي شركت پادينه ياد كرد و بيان داشت: بسياري از تكنولوژيهاي شركت پادينه مرهون اين مهندس جوان است و از طريق حمايتهاي وي، شركت پادينه با شركت كاستر كه از بزرگترين توليد‌كنندگان سيستم شير اسپري در جهان است در ارتباط دو سويه قرار دارد.

مديريت شركت توليدي صنعتي پادينه با بيان اينكه شركت توليدي پادينه زيرمجموعه گروه صنعتي فومن شيمي است توضيح ميدهد كه گروه صنعتي فومن شيمي در دو بخش فومن شيمي خودرویي و فومن شيمي بهداشت طيف وسيعي از محصوالت مرتبط با خودرو شامل ضديخ و انواع روان‌ كننده ها با نام تجاري كاسپين و كسري و نيز مايع ترمز سپند و سپهر و نيز در فومن شيمي بهداشت محصوالت اسپري خانگي، بهداشتي و آرايشي با نامهاي تجاري حشره‌ كش و سوسك‌ كش تار و مار، اسپري مو، اسپري بدن و دئودورانت و انواع خوشبو‌كننده هوا با نام تجاري كاسپين توليد ميگردد.

نماينده انحصاري كاستر در ايران

وي ادامه داد: پادينه به عنوان نماينده انحصاري كاستر در ايران تنها توليد‌كننده شير اسپري در ايران و خاورميانه است كه با سرمايه گذاري بالغ بر 500 هزار يورو براي افزايش ظرفيت خطوط توليد قادر به توليد 300 ميليون عدد شير اسپري ( والو) در سال است كه علاوه بر تامين نياز شركت مادر توانايي برطرف ساختن كل نياز شير اسپري در كشور را دارا ميباشد.

گفتني است، مهندس سيدعباس موسوي رهپيما كه بنيانگذار اصلي شركت فومن شيمي است فارغ التحصيل مقطع كارشناسي ارشد رشته مهندسي شيمي از دانشگاه تهران است و تا امروز 14  كارخانه صنعتي در كل كشور راه اندازي كرده كه 65 درصد اين كارخانجات صنعتي در داخل گيلان وجود دارد.

اين مرد سپيد موي خير كه از ديار فومن برخاسته است، علاوه بر موارد ياد شده، به تاسيس دانشگاهي در فومن و احداث كارخانه چاي فومنات نيز پرداخت و موجب اشتغال زايي تعداد قابل توجهي از بوميان فومني و مردم گيلان شد.

سخن كه به نيكنامي اين مرد خير رسيد دلمان گرم شد غافل از اينكه فنجانهاي چايمان سرد و سردتر شدند.